Sabtu, 8 Januari 2011

AIR KACANG SOYA KEMPISKAN PERUT


Badan yang langsing dan perut yang kempis idaman semua orang.Tapi kalau tak mampu tahan selera makan,macam mana pula tu? Kes berat ni! 

Hehe..jangan bimbang,mulai hari ini,rajin-rajinlah minum air kacang soya kerana satu penyelidikan menunjukkan perempuan yang minum susu kacang soya secara teratur setiap hari selama 3 bulan,cenderung memiliki perut lebih ramping dibandingkan dengan rakan mereka yang minum susu.Hal ini terjadi kerana soya mengandungi isoflavon yang strukturnya sama dengan estrogen dan menempel pada reseptor estrogen di lapisan lemak.Jadi,secara teorinya isoflavon pada soya dapat mengatur metabolisme lemak tubuh dan menurunkan kolesterol. Selain itu,minum kacang soya dipercayai mengelakkan fenomena sugar craving(kecanduan gula) sekali gus menimbulkan rasa kenyang.Silakan mencuba! 

Saya pun dah praktikkan minum air kacang soya selama ini sebab ia merupakan salah satu minuman kegemaran saya.Tapi saya tak la minum air kacang soya setiap hari..Paling kurang pun 3 kali seminggu..Berat badan saya tetap maintain 50 kg dengan ketinggian 160 cm.Senaman ringan juga perlu dilakukan juga..Tapi kebiasaannya saya selalu melakukan yoga ataupun menari..Oleh itu,bagi sesiapa yang mahu menguruskan badan,pastikan apa yang anda lakukan tidak memudaratkan diri ye..Kesihatan perlu diutamakan.Sayangilah diri dan badan anda..

2 ulasan:

Unknown berkata...

eh tapi kalau lealki yang minum macamana pula??betul ke eh yang ada cakap kalau lelaki minum soya boleh jadi mandul??betul ke tu??

Dewi Batrishya berkata...

Uish.. Kacang soya sedap!
I like it when it's hot. ^^
Freshly made. :D