Khamis, 17 Mac 2011

Manisnya sebuah pengorbanan


Telah 2 bulan musim hujan berlalu.Pepohon tampak menghijau dari jauh,saujana mata memandang.Kelihatan seekor ulat di antara dedaun menghijau yang bergoyang-goyang diterpa angin.

“Apa khabar daun hijau,” katanya.Tersentak daun hijau menoleh ke arah suara yang datang.”Oh,kamu ulat.Badanmu kelihatan begitu kurus dan lemah sekali,mengapa? Tanya daun hijau.”Sudah aku mencari-cari dedaun hijau sebagai makananku hari ini tetapi hampa.Adakah engkau sudi untuk membantu?” Tanya ulat kecil.

“Tentu sekali.Datanglah lebih dekat,” ujar si daun sambil di dalam hatinya berkata: “Jika aku memberikan sedikit dari tubuhku ini untuk makanan si ulat,aku akan tetap hijau.Cuma,badanku akan kelihatan berlubang-lubang.Tapi,tidak mengapalah.” Perlahan-lahan ulat menggerakkan tubuhnya menuju daun hijau.

Setelah kenyang,ulat berterima kasih kepada daun hijau yang rela menjadi makanan si ulat.Ketika ulat mengucapkan terima kasih kepada sahabat yang penuh kasih dan pengorbanan itu,ada rasa puas di dalam diri daun hijau.

Sekalipun tubuhnya kini berlubang di sana sini namun ia berasa sungguh puas hati dan gembira kerana dapat melakukan sesuatu  bagi ulat kecil yang lapar.Tidak lama berselang,ketika musim panas datang,daun hijau menjadi kering dan berubah warna.

Akhirnya,ia jatuh ke tanah,disapu orang lalu dibakar.Mesejnya,apa yang terlalu bererti dalam hidup kita sehingga kita enggan berkorban sedikit sahaja sesame kita? Bukankah dunia ini fana? Pada akhirnya,semua yang ada akan mati jua.

Berkorban kesenangan dan kepentingan diri sendiri demi kepentingan orang lain sememangnya bukanlah sesuatu yang mudah,tetapi indah.Ketika berkorban,diri kita sendiri menjadi seperti daun hijau yang berlubang namun itu sebenarnya tidak mempengaruhi kehidupan kita kerana kita akan tetap menghijau.

Bagi daun hijau,berkorban merupakan sesuatu perkara yang mengesankan dan terasa indah serta memuaskan.Dia bahagia melihat rakan-rakan penghuni alamnya yang lain tersenyum riang kerana pengorbanan yang ia lakukan.Ia juga melakukannya kerana menyedari tidak akan selamanya hidup sebagai daun hijau.Suatu hari ia akan kering dan jatuh.

Demikianlah kehidupan kita.Hidup ini hanya sementara,kemudian kita akan mati.Itu sebabnya,isilah hidup ini dengan hal-hal yang murni baik tutur kata mahupun perbuatan kita.Berkasih sayanglah! Jadikan pengorbanan itu sebagai sesuatu yang menyenangkan dan membawa nikmat serta kepuasan peribadi yang tersendiri.

Berkorban dapat dilaksanakan dalam banyak situasi-orang tua kepada anak-anak,sesama adik beradik,dari sahabat untuk sahabat,jiran tetangga,yang kaya membantu yang miskin,mendahulukan kepentingan bangsa dan agama,ataupun paling tidak pengorbanan sesama insan yang tidak saling mengenali atas dasar perikemanusiaan.

Pendek kata,kita memberikan apa yang kita punyai apatah lagi kepunyaan yang paling kita sayangi dan masih banyak lagi pengorbanan yang dapat kita lakukan sebenarnya.Yang mana yang sering kita lakukan? Menjadi ulat kecil yang menerima kebaikan orang atau menjadi daun hijau yang senang memberi.





0 ulasan: