Ahad, 24 April 2011

Filem Kegemaran Saya




Assalamualaikum kepada rakan-rakan blogger sekalian.Saya amat suka menonton filem Articial Intelligence (A.I) arahan Steven Spielberg.Filem ini berdasarkan filem masa depan yang mana manusia sudah boleh memprogramkan robot-robot mengikut keinginan mereka.Salah satu program yang dilancarkan adalah memprogram robot  untuk menyayangi. 

Sepasang suami isteri telah mengambil anak angkat di kalangan robot.Ia dinamakan David,berumur 11 tahun, berat 60pound dan tinggi 4kaki 6 inci.David diprogram untuk menyayangi ibunya.David sungguh real hingga seseorang tidak akan menyangka dia hanya robot.Dia adalah manusia,mempunyai perasaan cuma tidak berdarah daging sahaja.

Kasih sayang David dan 'ibu'nya berakhir apabila 'ibunya' terpaksa membuang David kerana sebagai robot, David hampir mengakibatkan kecederaan anak kandungnya yang sakit.Bermula perjalanan David untuk mencari sesuatu yang disayanginya iaitu 'ibu'nya.David memang diprogramkan untuk menyayangi dan tidak ada apa yang boleh menghalangnya untuk mencari 'ibu'nya.

David menjadi beku selama beribu tahun di zaman Air Batu pada masa akan datang.David di'hidup'kan semula oleh makhluk asing yang mula menghuni bumi apabila spesies manusia sudah pupus akibat zaman Air Batu.Setelah dihidupkan semula,David yang tidak tahu dia di zaman mana meneruskan pencarian mencari 'ibu'nya yang tercinta.

Dengan teknologi makhluk asing, mereka membina semula memori David dan juga melalui peninggalan DNA ibunya,alien telah construct semula imej ibunya.Untuk sehari,David dapat memenuhi impiannya untuk bersama 'ibu'nya sebelum David sendiri dilupuskan. Ini kisah cinta Artificial Intelligent.

Bahagian yang paling saya suka ialah bahagian "teddy bear" yang boleh bercakap dalam filem ini.Cute sangat teddy bear ini.Saya rasa nak peluk-peluk je...Bahagian yang paling sedih ialah di mana David berpisah dengan 'ibunya'.Air mata saya mengalir apabila menonton "scene" itu.Saya dah berulang kali menonton filem ini.Saya syorkan anda semua menonton filem ini.

0 ulasan: