Sabtu, 7 Januari 2012

WANG PALSU JADI HANTARAN BELANJA PERKAHWINAN HANGUS




BANDAR SERI BEGAWAN, 4 Jan - Kegembiraan seorang ibu tunggal menerima menantu baru bertukar menjadi satu peristiwa pahit apabila mendapati wang hantaran belanja hangus yang diterimanya adalah kepingan wang kertas cetakan warna sahaja.

Puan Juli (bukan nama sebenar) ketika mendedahkan perkara itu kepada Media Permata hari ini berkata, beliau tidak menyangka sama sekali perkara sebegini boleh berlaku, apatah lagi urusan perkahwinan anak perempuannya dibuat secara teratur mengikut adat sepenuhnya.

Menurut Puan Juli, majlis perkahwinan anak perempuannya itu diadakan secara serentak dengan majlis menghantar tanda tunang dan akad nikah pada 1 Januari lalu.

Katanya, setelah menerima barangan hantaran dan wang belanja hangus sebelum akad nikah berlangsung, beliau membawa barangan yang diterima bagi pihak anak perempuannya ke dalam bilik untuk diperiksa.

Bagaimanapun, beliau tergamam setelah membuka bingkai kayu tempat letaknya wang belanja hangus dan mendapati duit yang terdapat dalam bingkai gambar itu palsu.

Beliau segera memanggil bekas suaminya (yang hadir selaku wali pernikahan) dan meminta untuk menghentikan pernikahan itu, namun bekas suaminya menegaskan untuk meneruskan pernikahan itu kerana jika keputusan dibuat tanpa usul periksa akan mengundang aib kepada keluarga.

Bekas suaminya meminta supaya perbincangan dibuat selepas pernikahan selesai, namun Puan Juli masih berkeras untuk menuntut hak anaknya sebagai isteri kerana baginya ia adalah maruah dan adat resam yang sememangnya dipersetujui bersama oleh kedua-dua keluarga.

Sejurus selepas akad nikah selesai, mereka berhimpun sekeluarga di mana menantu barunya itu, Joe (bukan nama sebenar) melahirkan rasa ter-kilan dengan perlakuan ibu bapa kandungnya yang sanggup menyediakan 'wang palsu' untuk hantaran.

Menurut Puan Juli lagi, pada sebelah malamnya, Joe telah berjumpa ibu bapanya dan mereka berjanji untuk menggantikan wang berkenaan dengan memberikan wang pendahuluan $1,000.

"Apa yang mengejutkan saya adalah kenapa wang palsu diberikan sedangkan perkara itu tidak diperbincangkan," ujar Puan Juli kepada Media Permata.

Beliau juga bertanya kepada menantunya itu kenapa besannya sanggup membuat perkara seperti itu dan menurut Joe, ibu bapanya berbuat demikian "kerana mereka tidak mempunyai wang."

Menurut Puan Juli lagi, jika perbincangan dibuat oleh pihak lelaki sebelum majlis perkahwinan itu pasti semua ini tidak akan berlaku.

"Sekarang ia mengundang kesusahan kerana pihak perempuan yang juga perlu menyelesaikan banyak perbelanjaan seperti sewa khemah, makanan dan pelamin yang mencecah ribuan ringgit," tambah Puan Juli.

Wang $500 itu dicetak menggunakan mesin pencetak berwarna dan bahagian yang tercetak diletakkan di hadapan bingkai gambar itu untuk mengaburi mata orang ramai di majlis berkenaan.

0 ulasan: