Ahad, 25 Mac 2012

Inilah Surat Cinta Yang Sampai Ke Penerimanya 53 Tahun Kemudian

                    Inilah surat cinta yang menimbulkan kontroversi.


Surat cinta romantis itu ditujukan kepada seorang pelajar sebuah kolej di Universiti California Pennsylvania iaitu Encik Clark C. Moore (dengan alamat yang agak menggelirukan) dan akhirnya dihantar kepada penerimanya, walaupun lewat 53 tahun.surat tersebut telah dicop pos pada 20hb Februari,1958, dengan nota surat tersebut dalam kategori masih menunggu di rak surat di universiti tersebut.Seorang pegawai Universiti terus mencari Clark Moore, iaitu nama penerima yang tertulis di surat tersebut,mengikut pihak universiti penerima tersebut kini berusia 70 tahun dan tinggal di sebuah negeri lain.


Surat tersebut telah dihantar dari Pittsburgh, surat misteri itu tiba minggu lalu dan tidak diberi sebarang alasan mengapa ia lambat sampai dan bagaimana ia akhirnya berjaya dihantar. Surat yang dialamatkan kepada Encik Clark C. Moore seorang pelajar junior di universiti tersebut, surat termasuk alamat kembali dan nama serta tandatangan pengirim dengan tulisan nota yang berbunyi "Love, Forever, Vonnie."


Surat tersebut dengan setem yang lengkap dibongkarkan sebagai tanda kasih sayang, seperti yang biasa ditulis oleh mana-mana  gadis yang sedang dilamun cinta kepada teman lelakinya yang  berada jauh di sebuah kolej. Ia berbunyi: "Saya masih ketinggalan banyak kenangan lama dan kasih sayang anda beribu kali. Sila menulis kepada saya apa yang sebenarnya dihati kamu tidak lama lagi. "


Perjalanan masa telah memudarkan perasaan di sebalik surat itu.Sebenarnya  Clark telah mengahwini Vonnie dan mereka telah mempunyai empat orang anak. Kira-kira lapan tahun kemudian, mereka bercerai dan Clark telah memeluk agama Islam serta menukarkan namanya kepada Siddeeq. Siddeeq telah berkahwin dengan wanita  lain dan kini menjadi tenaga pengajar matematik dan sains di sebuah sekolah di Indianapolis.


Menurut beberapa orang kawan-kawan lama yang mengenali dan mengetahui lokasi keluarga itu berada telah menghubungi Siddeeq. Berita pahit manis itu amat sentimental bagi pasangan jarang berkomunikasi ini. Pihak akhbar telah berjaya mengesan lokasi Vonnie di rumah anak perempuannya di Atlanta, tetapi beliau enggan membincangkan tentang isu surat tersebut kerana berita tersebut telah tersebar dengan meluas . Tetapi Siddeeq agak lebih sentimental dan melihat surat tersebut sebagai gambaran tidak bersalah dan kejujuran dalam tempoh masa tersebut.


Perjalanan cinta sejati mungkin tidak sentiasa berjalan lancar, seperti kata-kata puisi lama, "tiada salji, tiada hujan, tidak panas, tiada kesuraman malam" tetapi mengapakah ianya boleh menghentikan penghantaran pos disebuah negara maju seperti Amerika Syarikat (AS).

0 ulasan: