Ahad, 25 Mac 2012

Kereta F1 Daripada 956 000 Batang Mancis Api

Sebuah replika kereta F1 telah berjaya dihasilkan dari binaan berasaskan kayu. Namun apa yang menakjubkan, hasil kreatif ini dibina dengan menggunakan ratusan ribu batang mancis sahaja.

 Kalau sebelum ni kita pernah melihat orang buat Menara Eiffel dari batang mancis kali ni ada orang buat replika kereta F1 pula dengan batang mancis. Orang yang membuat replika kenderaan F1 ini bernama Michael Arndt, dia mengambil selama 6 tahun untuk membuatnya, menggunakan 956.000 Batang mancis api,1686 buah gam. Kenderaan ini adalah model dari McLaren 4/14 F1.Untuk membuat model kenderaan ini, dia telah menghabiskan wang sekitar 6000 Euro ($8,725 ), dan mungkin juga dia telah menghabiskan 6 Tahun itu di rumah, tanpa bergaul dengan jiran tetangganya. Jom kita lihat gambar-gambar hasil kreatif kereta F1 dari batang mancis di bawah ini :


Kalau dilihat daripada jauh, seolah-olah struktur binaan kereta F! ini dibina dengan menggunakan kayu yang diukir rapi. Tetapi secara hakikatnya ia menggunakan ratusan ribu batang mancis. Sungguh menakjubkan.

0 ulasan: