Sabtu, 16 Jun 2012

Liabiliti vs. Asset

Asset vs liabiliti adalah antara teori pertama yang kita wajib faham dalam nak menguruskan kewangan kita. Ada sesetengah orang kata rumah dan kereta yang dia mereka sedang guna sekarang adalah asset. Rasanya betul ke salah statement ni?

Jawapannya salah ya. Asset adalah sesuatu yang 'making money', sementara liabiliti adalah sesuatu yang 'guna money'

Actually rumah yang kita diami sekarang dan kereta yang kita sedang guna sekarang adalah liabiliti sebab kedua-dua komoditi ni tak generate apa-apa income untuk kita walaupun kita perlukan kedua-kedua benda ini. Liabiliti juga termasuklah segala isi rumah kita seperti perabot, TV LCD, kitchen kabinet, etc. 

Ada masanya liabiliti boleh jadi asset. Macam mana tu ya?...

Apabila keadaan ini berlaku.....





Kereta yang kita pakai tadi bertukar jadi kereta sewa..or rumah yang kita diami tadi bertukar jadi rumah sewa...

Tapi bukan nak suruh 'convert' rumah and kereta kita sekarang jadi sewaan, ittu contoh..hehehe

Apa yang lebih penting is cari jalan untuk expand asset kita. Kebanyakan dari kita yang sedang bekerja (employee) lebih focus kepada macam mana nak tambahkan gaji, sebab tu ramai yang bertukar dari satu company ke satu company semata-mata nak cari company yang nak byr gaji tinggi. Tapi kita lupa yang makin tinggi gaji, makin tinggi tax and semakin sibuk diri kita dengan pekerjaan.

Tapi sebaliknya berlaku pada 'biz owner', their wealth pattern is established through a journey of financial education. Biz owner 'build and manage' system yang boleh produce income. System yang boleh produce income ini adalah digelar 'BISNES' dan ianya juga adalah ASSET. Dengan adanya asset, kita boleh control liabiliti. Dengan adanya asset bisnes juga kita akan ada duit lebih yang kemudiannya boleh rolling untuk create satu lagi asset. 

Jadi in long term, asset-asset inilah yang akan continuously generate money untuk kita, dan tak perlu kerja lagi 8-5 kan. Lebih bnyk masa untuk family! 

Hope this entry will benefit kita semua ya.

0 ulasan: