Isnin, 26 November 2012

Life Of Pi

Life Of Pi arahan Ang Lee adaptasi sebuah kisah pengembaraan penuh magika daripada novel terkenal tulisan Yann Martel yang ditulis pada 2001. Peranan protagonis dalam kisah ini adalah Piscine Molitor 'Pi' Patel, seorang kanak-kanak India dari Pondicherry yang menempuh pelbagai peristiwa bercorak spiritual, sekali gus menguji keberaniannya sejak kecil lagi. 

Ketika mencecah remaja, Pi yang juga anak kepada seorang penjaga zoo menempuh satu pengembaraan menakjubkan apabila keluarganya mahu berhijrah ke Winnipeg, Kanada. Turut dibawa belayar bersama mereka, beberapa haiwan. Namun tanpa disangka-sangka, di tengah-tengah Lautan Pasifik, kapal mereka karam dipukul ribut taufan. 

 Dengan sebuah bot yang kecil, Pi bagaimanapun terselamat dan apa yang tinggal bersamanya hanyalah seekor kuda belang, orang utan, hyena dan harimau Bengal bernama 'Richard Parker'. Di sinilah Pi berdepan satu lagi ujian terbesar kerana terpaksa meneruskan 'survival' di tengah-tengah lautan selama 227 hari. Akibat kebuluran, satu demi satu haiwan bersamanya mati kecuali harimau yang ganas itu. 

 Kini Pi perlu berusaha menyelamatkan dirinya daripada dibaham Richard Parker yang kelaparan. Lalu dengan bijak dan berhati-hati, dia memberanikan diri mengajar harimau itu menukar dietnya dengan meratah ikan. Inilah antara plot yang menarik dalam novel dan filem ini kerana ia akhirnya mewujudkan perasaan kasih sayang antara manusia dan haiwan. 

 Life of Pi 

Melalui kesan visual yang menakjubkan, penonton filem Life of Pi dapat melihat Pi dan harimaunya itu menempuh pelbagai peristiwa luar biasa yang tidak pernah disaksikannya di tengah-tengah lautan, tidak kira siang ataupun malam. Inilah tarikan istimewa Life of Pi yang mahu Ang Lee tampilkan kepada dunia. 

Watak Pi sendiri dari kecil sehingga dewasa dilakonkan beberapa pelakon seperti Gautam Belur, Ayush Tandon, Suraj Sharma dan Irrfan Khan. Pelakon penting lain termasuklah aktor handalan Perancis Gerard Depardieu, bintang Bollywood handalan Tabu, Adil Hussain, Rafe Spall dan Shravanthi Sainath. 

Kini filem Life of Pi sudah bersiap sedia untuk ditonton seisi keluarga pada musim cuti sekolah ini. Kita tunggu mulai 29 November ini dan lihat apakah impaknya akan mampu menjadi sehebat Avatar. Di Malaysia, Life of Pi akan turut ditayangkan di pawagam layar tercanggih, Malaysia IMAX Sunway Piramid untuk kesan 3D paling hebat. 


0 ulasan: