Ahad, 9 Disember 2012

ALKISAH SEORANG PELAYAR

Alkisah seorang pelayar…

Pada satu masa dahulu, (beratus tahun yang lalu), sepasang suami isteri sedang belayar merentasi lautan besar. Tiba-tiba datang satu ribut lebat.


Si isteri menjadi sangat gementar dan takut..


Kapal yang dinaik mereka tidaklah besar, dan ribut tersebut teramat mengancam menolak kapal terumabng-ambing.

Si isteri terasa kapal yang mereka naiki akan terbalik dan ajal mereka bakal tiba.


Si isteri mencari suaminya dan terkejut beliau sedang sibuk mengawal kapal dan mengharungi ribut yang kencang itu.


“Abang, ini mungkin masa terakhir untuk kita bersama… Mengapa abang tak takut? Ataupun abang ini dah gila?” jerit si isteri.


Si suami ketawa dan tiba-tiba mengeluarkan pedangnya. Pedang itu didekatkan dengan leher si isteri, dekat sehingga tersentuh.


“Ayang takut tak?” tanya si suami.


Si isteri menggeleng kepalanya, “Ayang tahu tiada apa yang perlu ditakutkan apabila bersama abang kerana abang sayang ayang.”


Si suami menyimpan kembali pedangnya dan berkata…


“Ini juga sebab ribut kencang ini tidak dapat takutkan abang. Abang tahu Allah sayang kat abang, pedang itu di tangan Allah, ribut ini juga di tangan Allah, apa yang bakal berlaku, akan berlaku dengan penuh hikmah. Jika kita selamat, bagus. Jika kita ditakdirkan mati, juga bagus, kerana segalanya di tangan Allah. Allah tidak pernah silap. Yang penting kita berusaha tatkala selagi mampu dengan penuh beriman. InshaAllah,” terang si suami.


Setelah mendengar penjelasan si suami, si isteri turut memberanikan bersama suami mengharungi ribut kencang tersebut dan mereka selamat tiba di destinasi….


Senyum.

0 ulasan: