Isnin, 24 Februari 2014

10 CARA KURANGKAN TEKANAN



Menjelang perkahwinan, yang pasti menjadi masalah bagi bakal pengantin ialah tekanan yang terpaksa dilalui untuk memastikan segala-galanya berjalan lancar.   Dari A sehingga Z semuanya adalah di bawah tanggungan anda kerana anda adalah seperti perancang untuk majlis anda sendiri.  Ia memerlukan komitmen dan juga tenaga anda, tidak hanya dari segi kewangan bahkan dari segala segi.  Mari ikuti tip untuk cara bagaimana anda boleh mengurangkan tekanan tidak kira di tempat kerja mahupun di rumah. 
  1. Solat adalah senaman yang paling mudah dan mujarab.  Dengan solat juga apa yang terbeban dalam fikiran anda akan hilang secara semula jadi.
  1. Biasanya kerisauan dan tekanan boleh mempengaruhi pola pemakanan anda.  Sesetengah bakal pengantin yang mengalami kerisauan apabila persiapan tidak dapat diselesaikan dalam tempoh tertentu, anda akan merasa cepat kelaparan.  Ini secara tidak langsung anda akan mengambil segala makanan yang ada di depan mata.  Ini adalah salah satu gaya hidup yang secara tidak langsung menyumbang kepada pertambahan berat badan.
  1. Sebaliknya ia menjadi satu kelebihan buat bakal pengantin jika kerisauan dan tekanan untuk persiapan perkahwinan yang menjadikan kepala anda rungsing akan membuatkan anda menjadi kurang berselera terhadap makanan.
  1. Buatlah sesuatu perkara dengan teratur mengikut apa yang anda inginkan.  Ambil sedikit masa untuk buat jadual bagi memastikan yang perjalanan hidup, diet dan urusan perkahwinan anda lancar. 
  1. Carilah sedikit masa untuk anda meluangkan masa bersama sahabat, kongsi aktiviti yang menarik bersama mereka dan minta juga pendapat dan nasihat dari sahabat anda yang telah dulu berkahwin tentang segala persiapan yang anda lakukan.  Ini amat membantu.
       6. Ambil juga sedikit masa untuk anda pejamkan mata dan merehatkan minda.  Yakin pada diri anda boleh lakukannya dan mampu menjalani setiap yang dirancang dengan sukses dan berjaya.
  1. Urutan.  Semua orang suka dengan urutan.  Ambil masa membelai tubuh badan anda sekurang-kurangnya sekali dalam sebulan.  Dengan cara mudah ini pasti semua aktiviti dan perancangan anda akan menjadi lebih mudah.
  1. Pemakanan perlu sihat.  Menurut kata pakar, makanan yang sihat seperti bijirin dan protein boleh meningkatkan mood dan memberi tenaga yang berpanjangan untuk anda menangani segala masalah yang mendatang.  Makanan amat berkesan untuk meredakan tekanan adalah seperti blueberi, ikan salmon dan badam.
  1. Tidur dengan cukup meskipun anda perlu selesaikan pelbagai perkara.  Jika kitaran tidur anda terganggu dan anda mengalami masalah untuk tidur.  Ia mampu untuk menyebabkan anda menjadi semakin tertekan. 
  1. Elakkan perkara negatif dalam fikiran anda.  Perkara negatif yang mampu membuatkan mood dan minda anda menjadi tidak tenteram.  Nikmati apa sahaja yang terjadi di sekeliling anda dengan positif kerana itu akan menjadikan anda lebih gembira dan bahagia.

sumber gambar : internet

0 ulasan: