Sabtu, 8 Mac 2014

ULTRAMAN OH ULTRAMAN


 

Kenyataan dari Kementerian Dalam Negeri mengenai isu Ultraman

Kementerian Dalam Negeri (KDN) mewartakan Perintah Larangan Penerbitan terhadap buku ‘Ultraman The Ultra Power’ yang didapati mengandungi unsur-unsur memudaratkan atau mungkin memudaratkan ketenteraman awam, kemoralan, keselamatan atau yang mungkin menggemparkan fikiran orang ramai atau yang berlawanan atau mungkin berlawanan dengan mana-mana undang-undang atau yang selainnya, memudaratkan kepentingan awam atau kepentingan negara.

Buku terbitan berbahasa Melayu itu adalah terbitan Resign Publications, manakala pencetaknya Network Printers.

Warta Perintah Larangan berkuat kuasa 18 Februari 2014 mengikut Seksyen 7(1) Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.
“Adalah menjadi satu kesalahan mengikut Seksyen 8(2) Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 sekiranya mana-mana orang mencetak, mengimport, menghasilkan, menghasilkan semula, menerbit, menjual, mengeluar, mengeliling, menawarkan untuk menjual, mengedar atau ada dalam miliknya bagi apa-apa jua maksud seperti itu apa-apa hasil penerbitan larangan,”
Mereka yang disabitkan melakukan kesalahan itu boleh dikenakan penjara tidak melebihi tiga tahun atau denda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya.

Alasan kenapa buku ini dikenakan Perintah Larangan:
1.Ini adalah kerana kandungan buku ini mengunakan watak Ultraman King yang digambarkan seperti Allah.

2.KDN mengenakan Perintah Larangan terhadap bahan penerbitan ini disebabkan watak Ultraman menjadi watak idola kepada kanak-kanak yang boleh mengelirukan pemikiran kanak-kanak terhadap sifat Allah yang disamakan dengan Ultraman King.

3.Kalimah Allah juga merupakan kalimah suci bagi umat Islam di Malaysia. Kalimah Allah juga merupakan kalimah yang sentitif dan boleh mencetuskan provokasi bagi umat Islam sekiranya disalahgunakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Jika perkara ini tidak dibendung, ianya boleh memudaratkan ketenteraman awam dan boleh mengemparkan fikiran orang ramai.

4.Perkara ini dibimbangi boleh merosakkan akidah anak-anak umat Islam dengan menyamakan Allah dengan Ultraman.

5.Watak Ultraman tidak haram, tetapi yang haram adalah terbitan edisi ini sahaja.

0 ulasan: