Ahad, 20 April 2014

ATASI JERAWAT DENGAN PANTAS



Jerawat adalah salah satu masalah biasa yang dihadapi oleh setiap lingkungan umur lebih-lebih lagi remaja kerana perubahan hormon dalam tubuh badan mereka.

Jerawat bermula dengan bintik hitam yang terjadi apabila minyak, kotoran dan juga sel kulit mati terperangkap dalam liang pori kulit wajah anda.

Masalah ini akan sentiasa berulang sepanjang hidup anda, tetapi penggunaan bahan semulajadi yang mudah dan boleh dilakukan di rumah mampu membantu untuk mengurangkan masalah jerawat.

Mari kita lihat antara tips mudah yang boleh dilakukan di rumah bagi mengatasi jerawat dengan cepat


Basuh muka dengan sabun


Ianya penting untuk anda memastikan bahagian muka dan leher anda bersih daripada segala kotoran. Anda boleh menggunakan sabun lembut dan tidak mengeringkan kulit bagi membersihkan muka anda. Pastikan anda membasuh muka sekurang-kurang tiga kali sehari, lebih-lebih lagi selepas rutin senaman. Jika anda mempunyai masalah rambut berminyak, anda digalakkan mensyampu rambut anda setiap hari bagi mengelakkan pengumpulan minyak di bahagian muka yang akan mengakibatkan jerawat.

Anggur

Amalkan pengambilan buah anggur dalam diet harian anda kerana ia kaya dengan sumber vitamin C dan mampu membantu mengurangkan kekerapan berlakunya jerawat. Malah jika anda melihat jerawat yang baru timbul, anda boleh memotong buah anggur dan letakkan pada bahagian tersebut selama beberapa minit agar jus anggur itu menyerap.

Ubat gigi


Ubat gigi adalah antara bahan yang paling mudah didapati di rumah dan juga merawat jerawat. Ubat gigi putih herbal adalah pilihan yang ideal kerana kandungan bahan dalam ubat gigi mampu mengeringkan jerawat. Letakkan sedikit ubat gigi di bahagian tersebut dan biarkan semalaman. Anda boleh membasuh menggunakan air sejuk keesokan harinya.

Timun


Timun adalah sejenis sayuran yang menyejukkan kulit dan juga efektif dalam merawat jerawat. Anda boleh kisarkan timun tersebut bagi mendapatkan jusnya, lalu dicampurkan dengan yogurt serta secubit serbuk kunyit. Letakkan pada jerawat tersebut dan biarkan selama satu jam. Anda boleh mengamalkan prosedur ini selama dua atau tiga hari.

Jus lemon


Jus lemon mempunyai bahan asidik yang membantu membersihkan kotoran yang tersumbat dalam liang pori, sekaligus mengurangkan penghasilan sebum. Apa yang anda perlu lakukan adalah potong buah lemon dan letakkan bahagian berjus pada kawasan jerawat. Biarkan selama satu jam dan bersihkan menggunakan air sejuk.

Madu


Letakkan madu di kawasan jerawat selama 30 hingga 45 minit dan basuh menggunakan air sejuk. Jangan kedekut untuk menggunakan banyak madu di atas muka anda kerana ia mampu menghilangkan jerawat anda lebih-lebih lagi jika diamalkan dua atau tiga hari berturut-turut

Kulit buah oren

 

Seperti diketahui, buah oren sememangnya kaya dengan sumber vitamin C serta kandungan asid. Apa yang anda perlu lakukan anda keringkan kulit buah oren di bawah cahaya matahari, lalu hancurkannya agar menjadi serbuk halus. Masukkan sedikit air agar ia menjadi pes dan letak di kawasan jerawat itu, lalu dibiarkan sehingga kering. Amalkan dua kali sehari agar bebas jerawat!

Pes kayu manis & madu


Campurkan serbuk kayu manis dan madu sehingga ia menjadi pes halus. Letakkan di bahagian jerawat dan biarkan selama 20 minit atau semalam. Amalkan selalu untuk dua atau tiga hari berturut-turut.

Kunyit


Kunyit mampu menghalang jangkitan pada kulit kerana ia mengandungi anti bakteria atau anti septik. Campurkan satu sudu serbuk kunyit dan satu sudu madu, lalu digaulkan agar ia menjadi pes halus. Letakkan di bahagian jerawat selama 20 hingga 30 minit dan bersihkan menggunakan air sejuk.

Bawang putih


Baunya mungkin kurang menyenangkan, tetapi hancurkan bawang putih lalu diletakkan di bahagian jerawat tersebut selama beberapa minit. Amalkan tiga kali sehari selama dua hari berturut-turut untuk melihat keberkesannya.

0 ulasan: