Khamis, 24 April 2014

BAIK BURUK DIET ATKINS


Diet Atkins mula diperkenalkan pada awal tahun 70an oleh Dr Robert C. Atkins di mana diet ini menggunakan teori diet Atkins mengatakan bahawa anda hanya perlu mengambil makanan yang mengandungi protein dan tidak boleh menyentuh makanan bersumber karbohidrat sama sekali.

Kebanyakan yang mengamalkan diet ini berjaya kurus kerana dengan mengurangkan dan menghadkan makanan berkarbohidrat seperti nasi, mi, kentang dan gula.

Pada dua minggu pertama, tubuh badan akan menghasilkan ketosis iaitu keadaan di mana tubuh akan menggunakan lemak sebagai bahan bakar. Ini bererti berat badan anda akan mula turun.

Dengan mengamalkan diet ini, karbohidrat disingkirkan dari pemakanan anda, bermakna kalori dapat dikurangkan dan membawa kepada penurunan berat badan.

Bagaimanapun, diet Atkins juga ada kesan buruk juga iaitu tubuh badan anda menggunakan lemak sebagai bahan bakar oleh itu anda perlu mengambil banyak protein menyebabkan anda mengambil banyak kolesterol dalam seharian.

Sebagai contoh, makanan laut seperti udang dan ikan mempunyai protein yang tinggi dan hampir kesemuanya mengandungi kolesterol yang menjadi punca kepada sakit jantung. Ketosis akan menyebabkan nafas berbau, menyebabkan osteoporosis dan merosakkan buah pinggang jika dilakukan dalam jangka masa panjang.

Selain itu, ketosis juga membawa kepada penghasilan urik asid, iaitu penyebab kepada penyakit-penyakit seperti gout (sakit sendi), batu karang dan sembelit.

Walaupun diet Atkins boleh menurunkan berat badan dengan pantas tapi usah terkejut apabila hasil bentuk tubuh anda akan lebih kepada kurus lembik dan bukannya berotot kerana penurunan pantas ini hanya melibatkan penurunan berat air dan otot!

0 ulasan: