Isnin, 21 April 2014

TIPS DAPATKAN KULIT BERSERI DAN BERSINAR



Kulit anda merupakan organ terbesar badan anda yang mana bermaksud menjaganya adalah sangat penting untuk kesihatan dari kepala ke kaki.

Walaupun anda tidak boleh menghentikan proses penuaan secara drastik, anda boleh memperlahankannya mengikut tahap sel kulit anda. Dan ia mungkin akan mengejutkan anda jika anda mengetahui bahawa untuk berbuat demikian, anda hanya cuma perlu menghabiskan masa yang banyak di kedai runcit untuk hasil yang optimum. Berikut adalah empat rahsia untuk bagaimana anda boleh mendapatkan kulit yang bersih, lembut, segar dan kelihatan berseri:

Menguasai perkara asas
Pastikan anda ingat perkara-perkara asas seperti tidur sekurang-kurangnya tujuh jam setiap malam, minum banyak air untuk diminum, gunakan pelindung matahari sekurang-kurangnya 30 SPF setiap hari, jangan merokok, dan sekiranya anda seorang yang mengambil minuman alkohol, tolong minimakan pengambilannya. Ini kerana sinar UV, asap rokok dan alkohol semua mempercepatkan penuaan kulit, di permukaan dan di lapisan kulit dipanggil dermis.

Makan lemak omega -3
Beri makanan pada kulit anda dengan baik seperti ikan salmon, sardin, flaks, minyak 'canola', walnut atau telur setiap minggu. Makanan yang berkhasiat untuk kulit yang kaya dengan lemak omega- 3 adalah satu kumpulan asid lemak penting yang mana badan anda tidak boleh membuat dengan sendiri. Lemak omega -3 membantu menyediakan satu halangan pelindung kepada sel-sel, membolehkan mereka untuk memegang lebih banyak air. Ini kerana mereka menjaga membran sel untuk kulit yang sihat dan cukup lembut untuk membolehkan nutrien masuk. Selain itu, mereka juga memainkan peranan dalam mengawal kadar pengeluaran pro -radang, yang boleh mempercepatkan proses penuaan kulit.

Pilih buah-buahan dan sayur-sayuran yang berona jingga
Mengidamkan kulit sawo matang? Ketepikan cahaya matahari, sebaliknya pergi dapatkan buah-buahan dan sayur-sayuran yang berona jingga gelap seperti aprikot, keledek dan labu. Bukan sahaja mereka dipenuhi dengan super antioksidan beta karotena, tetapi satu kajian pada tahun 2011 telah mendapati bahawa memakan beberapa hidangan yang berwarna terang akan mempertingkatkan keserian seseorang dan memberikan mereka rupa warna kulit yang lebih ‘warm’. Bonus: makanan ini kaya dengan vitamin C, salah satu antioksidan kulit anda yang larut air.

Nikmati bahan pelindung matahari yang boleh dimakan
Kajian yang dibuat sebelum telah mendedahkan bahawa sebatian dalam teh, coklat, tomato dan ‘kale’ boleh bertindak sebagai SPF semula jadi untuk kulit kita yang mana berpotensi untuk membantu melindungi kita daripada bahayanya penuaan kerosakan UV. Tetapi jangan lupakan krim pelindung matahari juga y

0 ulasan: