Rabu, 17 September 2014

CUKAI BARANGAN DAN PERKHIDMATAN(GST)

Goods and Services Tax (GST) Malaysia

Apa itu GST?
Dikenali di seluruh dunia dengan nama GST atau VAT (cukai nilai tambah), ia adalah penggunaan cukai yang meluas yang dikenakan ke atas perbelanjaan anda dimana ia memberi kesan kepada semua pihak dalam sistem cukai di pelbagai peringkat di seluruh rantaian nilai daripada sektor pembuatan hinggalah kepada jualan. Ia adalah berdasarkan konsep cukai atas nilai tambah untuk mengelakkan pertindihan cukai. Ini adalah berbeza dengan kedua-dua cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan di Malaysia sebelum ini yang hanya ditambah pada satu peringkat (Cukai Jualan di peringkat pengilang, dan Cukai Perkhidmatan di peringkat pengguna).
GST adalah cukai penggunaan yang dikenakan ke atas aktiviti nilai tambah pada setiap peringkat rangkaian pengedaran semua barang dan perkhidmatan, termasuk yang diimport melainkan yang dikecualikan oleh Kerajaan. 
Pada masa sekarang, rakyat tanpa mengira kelas pendapatan sebenarnya telah membayar  cukai jualan dan cukai perkhidmatan ke atas perbelanjaan harian mereka. Namun cukai yang dibayar ini terutamanya cukai jualan tidak kelihatan di dalam invois atau
resit kerana ianya terselindung di dalam harga barangan.
Cukai Barangan dan Perkhidmatan di Malaysia (GST) pada mulanya dicadangkan oleh kerajaan persekutuan pada tahun 2011 untuk menggantikan cukai yang sedia ada (  cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan ) , tetapi telah mendapat tentangan  daripada banyak pihak kerana implikasi kenaikan harga yang jelas pada harga barangan dan perkhidmatan dan juga disebabkan oleh kekurangan maklumat dan penjelasan mengenai sistem penggunaan cukai di Malaysia.
Kadar GST yang dicadangkan
Kadar GST yang dicadangkan adalah sebanyak 6% yang bakal bermula pada 1 April 2015.
Bagaimana GST berfungsi?
Dalam rantaian cukai semasa, Cukai Jualan 10% ( pada pembuatan dan import ) dan Cukai Perkhidmatan 6% ( pada industri perkhidmatan F & B dan profesional) yang dikumpul oleh satu pihak (biasanya penjual ) dan disampaikan kepada pihak berkuasa cukai.
Sebagai contoh, dalam sistem  Cukai Perkhidmatan 6% sebelum ini , apabila anda membeli secawan kopi dari Starbucks yang berharga RM15 , anda membayar RM15.90 (termasuk Cukai Perkhidmatan semasa iaitu 6%). Starbucks akan menyimpan RM15 dan membayar RM0.90 kepada pihak berkuasa.
Dalam sistem percukaian GST (GST sebanyak 6%) :
1. Starbucks membeli biji kopi dari pemborong untuk membuat secawan kopi untuk RM10 (RM10 + 6% GST). Pemborong menyimpan RM10 dan dan membayar cukai RM0.60 terus kepada pihak berkuasa cukai tanpa melalui Starbucks.
2. Anda membeli secawan kopi dari Starbucks dan membayar RM15.90 (RM15 + 6% GST). Starbucks kini menyimpan RM15 dan membayar pada RM0.30 kepada pihak berkuasa cukai ( RM0.90 – RM0.60 ). Sebab mengapa Starbucks hanya membayar RM0.30 kepada pihak berkuasa cukai adalah kerana mereka telah membayar cukai awal RM0.60 pada RM10 pertama , dan hanya RM0.30 menjadi cukai yang tinggal dengan nilai tambahan RM5 pada harga secawan kopi tadi.
Mengapa adanya pelaksanaan GST? 
Ia merupakan salah satu langkah yang diambil oleh Kerajaan bagi menyusun semula sistem percukaian negara supaya ia lebih berkesan dan telus. Ia juga untuk mengelakkan :
Cukai terselindung
Kesan: cukai jualan yang dibayar di peringkat pengilangan telah menjadi kos kepada  pemborong dan peruncit, maka ianya telah diambilkira di dalam pengiraan margin keuntungan.
Cukai bertindih
Cukai bertindih (double taxation) berlaku di dalam dua keadaan iaitu:-
1. Cukai bertindih di bawah sistem yang sama, iaitu samada di bawah cukai jualan atau di bawah cukai perkhidmatan.
Kesan: Pengguna terpaksa membayar harga yang lebih mahal kerana cukai perkhidmatan yang dikenakan merupakan sebahagian daripada kos menyediakan perkhidmatan kepada pengguna.
2. Cukai bertindih di bawah sistem cukai yang berlainan iaitu barang berkaitan dikenakan cukai jualan serta cukai perkhidmatan.
Kesan: Pengguna terpaksa membayar harga yang lebih mahal kerana cukai jualan merupakan sebahagian daripada kos yang akan dimasukkan ke dalam harga jualan dan dikenakan cukai perkhidmatan apabila menyediakan perkhidmatan kepada pengguna.
Impak GST :
Kajian yang dijalankan mendapati Indeks Harga Pengguna (IHP) akan mengalami  penurunan sebanyak 0.10%. GST yang dikenakan pada kadar 6 % akan dapat mengurangkan harga bagi lapan (8) komponen IHP iaitu:-
  1. pelbagai barangan dan perkhidmatan;
  2. Restoran dan hotel
  3. komunikasi;
  4. pengangkutan;
  5. hiasan, perkakasan & penyelenggaraan;
  6. perumahan, air, elektrik, gas & bahan api;
  7. pakaian dan kasut; dan
  8. minuman alkohol dan tembakau.
Kebimbangan yang jelas di sini adalah untuk memastikan bahawa para peniaga tidak mengambil kesempatan apabila sistem GST telah diperkenalkan sebagai alasan untuk menaikkan harga barangan dan perkhidmatan sewenang-wenangnya. Untuk tujuan ini, Akta Anti-Pencatutan ( Anti-Profiteering Act) telah dibentangkan untuk membolehkan penguatkuasaan terhadap sistem tersebut.
Barang yang tidak dikenakan GST :
gst
gst3 gst2
Sumber : KPKK , Savemoney

0 ulasan: