Khamis, 13 November 2014

8 Kegunaan Lain Microwave Yang Mungkin Anda Tak Tahu

1. Kupas bawang putih tanpa rasa sakit mata
Panaskan bawang di dalam microwave selama 15 saat dan bawang putih akan dapat dikupas lebih mudah.
2. Bersihkan span
Jika anda panaskan span anda di dalam microwave, anda dapat membunuh 99.9% kuman di dalam rumah ( 99.8% daripadanya adalah E. coli dan Salmonella). Cubalah sendiri: Penuhi span dengan air dan letakkan dalam microwave selama 60 saat.
3. Membuat pad pemanasan untuk sakit otot dan sendi
Potong bahagian kaki stokin lama anda dan jahitkan bahagian yang telah digunting. Isi dengan beras dan kemudian menjahit bahagian atas sehingga habis. Sekarang anda mempunyai pad pemanasan yang murah murah. Anda boleh menggunakan berulang-ulang kali. Tambahkan beberapa titik lavender untuk dijadikan haruman.

4. Simpan roti anda
Jika roti yang anda beli menjadi keras, bungkus dalam tuala kertas lembap dan masukkan ke dalam ketuhar gelombang mikro selama 20 saat. Wap air dari tuala akan meresap ke dalam roti anda.

5. Bakar kek 5 minit
Nak makan kek tapi tak mahu menunggu? Anda boleh cuba resepi kek 5 minit kami! ( Kek Coklat 20 saat )
6. Keluarkan setem pada sampul surat
Anda boleh mengeluarkan setem daripada sampul surat dengan meletakkan setitik air pada setem dan kemudian microwave surat itu selama 10-15 saat.
7. Perah lemon dengan mudah
Sebelum membuat jus limau atau lemon, panaskan buah yang telah dipotong di dalam microwave selama 10-15 saat. Ia akan membuat lemon atau limau diperah dengan lebih mudah hingga titisan yang terakhir.

8. Kacang bakar/panggang DIY
Meletakkan kacang dalam mangkuk microwave, tambah sedikit minyak, dan panaskan dalam microwave selama satu minit, kacau selepas setiap. Masa memasak berbeza-beza bergantung kepada jenis dan jumlah kacang yang anda gunakan, tetapi masa maksimum yang diambil adalah kira-kira lima minit.
Selamat mencuba!

0 ulasan: