Rabu, 24 Disember 2014

Bila Dengar Orang Kata




Manusia sememang tak akan pernah puas. Adakala  malas nak bercerita  pasal hal dengki mendengki sebab kadang-kadang orang tak suka kita sebab salah sendiri pun, dikatakan dengki. Mungkin ada salah kita yang kita tak nampak? Tapi, janganlah terlalu obses melihat pandangan orang. Walaupun mungkin apa yang orang katakan tu betul, jangan biarkan kutukan-kutukan melampau mereka menguasai diri.

Kadang-kadang bila kita buat baik, orang tetap tak puas hati kan. kadang-kadang jugak, mereka tak kenal kita tapi masih jugak nak menghakimi kita dan paling teruk, ada jugak segolongan manusia yang dari first time tengok kita pun, dah tak suka padahal kita belum bercakap pun lagi. Begitulah manusia, jadi janganlah gusar, kerana setiap sesuatu yang berlaku pasti ada hikmahnya. Kalaulah mereka dapat membaca hati kita, pastilah perkara sebegini takkan berlaku (kalau hati bersih) dan takkan ada gerakan anti kita walau dimana saja kita berada …. percayalah

Bila kita ikut suruhan agama..ada orang kata "tak payah la berlagak alim sangat"
Bila kita langgar suruhan agama..ada orang kata "astaqfirullah, apa la nak jadi"

Bila kita sedekah duit..ada orang kata "ala, nak menunjuk la tu"
Bila kita simpan duit..ada orang kata "duit banyak tapi kedekut pahit"

Bila kita ikut peraturan..ada orang kata "tengok tu, skema betul"
Bila kita langgar peraturan..ada orang kata "bodoh betul la orang tu"

Bila kita tegur dengan baik..ada orang kata "bajet bagus la kononnya"
Bila kita tegur dengan kasar..ada orang kata "kurang ajar, tak ada adab betul"

Bila kita pakai sopan..ada orang kata "update la sikit,macam kampung sangat"
Bila kita pakai 'dedah sana-sini'..ada orang kata "malu la sikit, tak ada maruah ke?"

Bila kita bagi nasihat.. ada orang kata "jangan sibuk jaga tepi kain orang, boleh?"
Bila kita sindir-menyindir..ada orang kata "tak reti bagi nasihat leklok ke?

Bila kita tolong buat kerja.. ada orang kata "tak payah la duk menyibuk kat sini"
Bila kita tak tolong apa-apa..ada orang kata "dasar pemalas betul"
Samada sedar dan tak sedar, memang ramai orang yang tak puas hati dengan kita. Kalau nak kira dengan jari memang tak terhitung. Bagi orang yang dah mati pun, ada lagi mereka yang masih dengki. Mulut orang memang tak boleh nak tutup. Apa yang kita buat semua salah.. semuanya tak betul di mata mereka. Kalau buat salah sudah tentunya salah.. tetapi jika buat baik pun masih ada yang mengata. Ingat satu pesanan ni..

“Hiduplah atas kekuatan diri sendiri, bukan pandangan orang lain. Dan kita dan semua, janganlah asyik nak provok orang. Fikirkanlah kesan jangka panjang perbuatan kita terhadap orang tersebut, Dan kita pula, banyakkan bermuhasabah diri, orang yang kita kata adalah cermin diri kita”

"Keputusan yang kita ambil, langkah yang kita mula..perkara pertama yang perlu kita fikirkan ialah pandangan Allah SWT terhadap kita..bukan pandangan manusia"
Beginilah jadinya kalau kita mudah sangat ikut cakap orang. semua orang mempunyai pandangan dan pendapat yang berbeza. Tak semestinya semua kata-kata orang boleh kata ambil bulat-bulat tanpa kita berfikir dengan logiknya. Jika kita suka sangat dengar apa orang cakap, maka kita tak tahu apa yang kita buat dan nak buat. Jadi berfikirlah sendiri dan jika keputusan itu yang kita rasa betul, itulah yang kita perlu ikut dan lakukan. dan jika keputusan itu kita rasa tak betul, pandai-pandai lah kita menolaknya. Semunya adalah kerana Allah SWT.

0 ulasan: