Khamis, 29 Januari 2015

6 Bangunan Bukti Cinta Mesti Dilawati

Elemen cinta mungkin menjadi sebab sesebuah bangunan itu didirikan, malah, kisah cinta pada bangunan itu juga menjadi tarikan pelancongan popular seluruh dunia. Untuk itu, kami paparkan beberapa lokasi bangunan yang berdiri megah atas dasar cinta. Mungkin boleh dijadikan lokasi percutian honeymoon anda.
taj mahal
Taj-Mahal, India
Ia merupakan sebuah bangunan paling indah yang terletak di Agra, India. Bangunan yang megah di mata dunia ini dibangunkan atas dasar cinta Mughal Shah Jahan yang kaya buat isteri ketiga yang sangat dicintai iaitu Mumtaz Mahal. Akibat rasa kehilangan yang kuat, Mughal Shah Jahan membangunkan bangunan digelar Taj Mahal sebagai tempat bersemayam sang isteri. Seramai 20 ribu pekerja yang terdiri dari tukang batu, tukang emas dan pengukir emas termasyur digunakan saat itu.
castle
Boldt Castle di Island Heart, New York
Istana ini dibangunkan oleh George Boldt sebagai bukti rasa cinta buat isterinya, Louise. Pada 14 Febuari 1905 dan sempena hari Valentine, George menghadiahkan isterinya tanah seluas lima hektar dan mendirikan istana di Pulau Heart. Setahun sebelum istana tersebut siap, Louise meninggal dunia pada usia 41 tahun. Akibat sedih, George menghentikan pembinaan istana itu dan tidak lagi kembali ke pulau tersebut.
castle 1
Dobroyd Castle di Todmorden, England
Dibangunkan oleh anak orang kaya iaitu John Fileden buat kekasihnya iaitu Ruth Stanfield, gadis penenun. John jatuh cinta lantas melamar Ruth dan mula mendirikan sebuah istana di atas bukit. Di dalam istana ini banyak terukir nama mereka sebagai saksi cinta. Apabila Ruth meninggal, John berkahwin baru tetapi mengalami kelumpuhan dan menghabiskan sisa hidupnya di atas kerusi roda.
istana
Mystery Castle di Phoenix, Arizona
Istana ini didirikan sebagai kasih seorang ayah buat seorang anak gadisnya. Boyce Gulley telah keluar dari rumahnya di Seattle setelah mengetahui menghidap sejenis penyakit. Dia segera melarikan diri secara senyap kerana tidak mahu isteri dan anaknya melihatnya mati. Berbekalkan wang yang ada, dia membeli sebuah tanah di kaki gunung dan menghabiskan masa selama 16 tahun untuk membangunkan istananya sementara menunggu mati. Apabila dia mati, anaknya Mary Lou Gulley merupakan waris istana itu.
coral-castle3
Coral Castle di Homestead, Florida
Ed Leedskalnin telah ditinggalkan tunangnya sehari sebelum perkahwinan mereka. Akibat kecewa, Ed membina sebuah istana dengan hanya menyusun batu karang. Kerja membina istana itu hanya dilakukan pada waktu malam. Tujuan membina istana tersebut adalah untuk mengenang kenangan-kenangan terindah dan bukti cinta buat tunangnya.
Phimai, Prasat Hin Phimai
Prasat Phimai di Phimai Hin, Thailand
Lagenda dari kisah anak Raja iaitu Pajitt yang pergi mencari calon isteri di kampung selama berbulan-bulan. Pajitt menemui seorang wanita hamil tetapi tidak boleh mengahwini wanita tersebuat kerana status janda. Lantas, dia mahu mengahwini dengan anak di dalam kandungan wanita itu. Apabila anak itu berumur 16 tahun dan diberi nama Orapima, mereka saling jatuh cinta. Namun Raja tidak membenarkan mereka berkahwin. Cinta terhalang membawa mereka lari ke dalam hutan. Walau bagaimanapun, Prajitt dibunuh kerana mahu berebutkan Oripama. Akibat sedih, Orapima membangunkan sebuah bangunan yang terpahat adegan kehidupan mereka berdua.


0 ulasan: