Sabtu, 25 April 2015

GAMBAR ROBOT JELITA SAMBUT TETAMU DI KOMPLEKS BELI BELAH JEPUN

Biar betul robot sebagai penyambut tetamu? Ya! Gedung serbaneka utama di Tokyo menerima penyambut tetamu namun dia bukan calang-calang orang sebaliknya robot yang menyerupai manusia atau disebut humanoid. Robot tersebut Aiko Chihira sebenarnya direka mirip kepada bentuk tipikal seorang wanita Jepun dan digerakkan dengan 43 motor, malah diprogramkam untuk berkomunikasi dalam Bahasa Jepun.
Menurut Pengurus Bahagian Pembangunan Perniagaan Baharu Toshiba, Hitoshi Tokuda, gadis humanoid itu juga boleh berinteraksi menerusi bahasa isyarat Jepun khusus untuk golongan cacat pendengaran.
Screen Shot 2015-04-23 at 12.22.43 PM
Buat masa ini, Aiko hanya membaca skrip bahasa Jepun yang sudah diprogramkan awal namun, tidak lama lagi, kemahirannya akan ‘dinaik taraf’ dan mungkin boleh bertutur dalam beberapa bahasa asing lain. Aiko bertugas sebagai penyambut tetamu di pintu masuk gedung tersebut sehingga esok tetapi bermula lusa, dia akan berpindah memberi panduan kepada para pelanggan yang berada di tingkat 7 sehingga 5 Mei.
Humanoid jelita terbaharu keluaran firma Toshiba ini turut dibangunkan hasil ciptaan perintis sistem teknologi android, Hiroshi Ishiguro menerusi kajian makmal robotik pintar di Universiti Osaka. – Agensi



0 ulasan: