Jumaat, 10 April 2015

Kenapa Anda Perlu Memilih Susu Kambing Berbanding Susu Lembu?

goat milk
Mungkin ada di antara kita yang langsung tidak mengetahui pelbagai khasiat istimewa dalam susu kambing berbanding susu lembu. Kajian mendapati kandungan nutrisi susu kambing adalah dua kali ganda lebih baik berbanding susu lembu biasa. Kandungan gizi itu ialah protein, vitamin B2, kalsium, inositol, vitamin C, zat besi, vitamin A, karbohidrat, vitamin D, sodium, asid folik, vitamin B12 dan potassium.
Manfaat daripada susu kambing
1. Menurut satu kajian Universiti Granada mendapati susu kambing lebih mudah dicerna dan sesuai untuk mereka yang alah dengan susu lembu.
2. Susu kambing tidak mengandungi protein kompleks yang menjadi penyebab utama kepada alahan.
3. Molekul lemak susu kambing juga lebih halus dan hanya memerlukan 20 minit sahaja untuk dicerna berbanding susu lembu yang memerlukan lebih dua jam.
4. Susu kambing boleh membantu penghidap demam ­kuning dan membantu ­pesakit anemia.
5. Susu kambing membantu pesakit anemia kerana ia mempunyai sifat pengaktif antibodi yang boleh merangsang penghasilan sel-sel darah merah.
6. Di kalangan orang Islam, susu kambing lebih afdal diminum kerana ia adalah sebahagian daripada sunah Nabi Muhammad s.a.w.
Kini, dengan gabungan makanan-makanan sunah lain, susu kambing memberikan manfaat yang baik untuk kesihatan dan kesejahteraan manusia.
Harian Metro

  Comel mereka ni. Jom TONTON pasti korang tersenyum

0 ulasan: