Selasa, 17 November 2015

WANITA ~ JAGA KEBERSIHAN...elak KUTU KELAMIN!

WANITA ~ JAGA KEBERSIHAN...elak KUTU KELAMIN!
.
Tahukah anda, kutu kelamin adalah serangga parasit penghisap darah yang hidup di sekitar kemaluan manusia. Kutu amat menyukai bahagian tubuh yang hangat dan lembap menjadikan sesetengah bahagian tubuh kerap didatangi kutu. Ia amat sukar dilihat dengan mata kasar melainkan melalui gejala yang dialami dan bekas gigitan.
Wujudnya kutu kelamin ini apabila bahagian sulit jarang dibersihkan sehingga mudah dihinggapi kutu.
Kutu yang dewasa akan bertelur di bahagian akar rambut dan menetas dalam tempoh tujuh hingga 10 hari. Kutu ini dapat bertahan di luar tubuh manusia selama 24 hingga 48jam.
.
Takrifan :
Penghidap kutu kelamin atau Phthirus pubis di bahagian kemaluan (genital) ini mendapati serbuk-serbuk hitam iaitu najis kutu atau serbuk putih yang merupakan telur kutu di bahagian kemaluan atau seluar dalam.
Kutu kelamin berbeza dengan kutu badan atau kutu kepala kerana bentuknya seperti ketam dan lebih bersegi berbanding kutu kepala berbentuk lonjong.
Jika tidak diubati, lama kelamaan ia akan meninggalkan bekas yang kemudiannya berdarah dan mengakibatkan kemunculan nanah seterusnya berlakunya jangkitan.
.
Simptom :
Gatal dan rasa terbakar di bahagian genital (kemaluan) sehingga menyebabkan kulit luka akibat di garu selain mendapat kudis akibat gigitan kutu dan kesan garu.
Kulit jadi kebiruan akibat digaru. Kutu-kutu ini juga boleh berada di kawasan semua tubuh badan yang mempunyai bulu contohnya ketiak dan bulu kening.
Gatal yang lebih kerap atau teruk di malam hari
Demam, rasa terbakar (panas pedih) ketika buang air kecil atau keluarnya cairan kelamin.
.
Punca :
Jangkitan melalui hubungan intim
Jangkitan melalui penggunaan tandas duduk, berkongsi pakaian, tidur di atas tilam yang sama, kongsi selimut dan sebagainya. .
Huhh..Serammnyerrr
Jom atasi skrg..

Roszaliza
011-29292581

#AgenJamuSusukDara
#agenlosyensecretcorrea
#losyensecretcorrea
#secretcorrea
#JamuSusukDara
#ssl15
#ig15
#empireaimishoppe
#Temerloh
#Mentakab


0 ulasan: