Memaparkan catatan dengan label MASAK-MASAK. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label MASAK-MASAK. Papar semua catatan

Khamis, 19 Mac 2015

Masak telur dadar gebu lagi melazatkan



Telur dadar ini boleh dikatakan sebagai makanan wajib tidak kira bujang atau yang sudah berkahwin kerana ia boleh dimakan dengan nasi ataupun dimakan begitu sahaja.
Walaupun ia mudah dan cepat untuk dimasak, namun tidak ramai yang tahu bagaimana hendak menggebukan telur dadar.
Bahan-bahan- 2 biji telur
- Garam (secukup rasa)
- Cili (dipotong)
- Bawang besar (dihiris)
- Mayonis
- Minyak

Cara-cara
- Pertama, pecahkan telur ke dalam mangkuk kemudian letakkan secubit garam.
- Kedua yang juga rahsia untuk menjadikan telur dadar gebu adalah mayonis. Masukkan mayonis ke dalam mangkuk dan kacau sehingga sebati. Pastikan mayonis anda telah berada dalam suhu bilik kerana jika sejuk ia akan menyebabkan mayonis berketul.
- Kemudian masukkan cili yang dipotong dan bawang besar. Anda juga boleh menambah bahan lain seperti udang, daging ataupun isi ayam. Kacau semula untuk dua minit.
- Panaskan minyak terlebih dahulu dan selepas kuali sudah panas tuangkan perlahan-lahan ke dalam kuali.
- Apabila lapisan bawah sudah sedikit masak, terbalikkan telur tersebut ke bahagian yang lagi satu.
- Hidangkan bersama nasi putih bersama sup atau dimakan begitu sahaja.

Selamat mencuba dan menjamu selera.

Sabtu, 27 September 2014

RESEPI PUDING ROTI MARBLE






PUDING ROTI MABLE
1 paket agar2 tali (18g )
4 keping roti
2 biji telur...

1/2 cwan gula pasir
1/2 cwan susu pekat manis
1 tin susu cair
2 sudu mkn Mentega
3'1/2 cwan air
Perwarna merah
Sbuk koko / cocoa emulco (nk pkai slah satu bleh...nak pkai dua2 pon bleh)
~cuci agar2...tos airnye...rebus agar2, gula pasir dgn 3 cawan air...rebus sampai agar2 lembut dan cair
~blende roti, susu pekat manis, susu cair, 1/2 cwan air, telur...ktepikan dulu
~bila agar2 dah cair...masukan bahan2 blande tadi...gaul rata (jaga2 api ye..guna api sedang je) tunggu smpai mdidih...masukan mentega gaul smpai mentega cair...padam api
~bahagikn kepada 3 adunan
~ambil 1 adunan...bubuh pwarna merah
~ambil lagi 1...bubuh koko (klu guna serbuk koko pastikn bancuh dulu dgn 1 sudu kcil air suam...sbb xmahu ketul2 nanti)
~1 adunan lagi...biar kaler asli
~ambil loyang...bubuh 1 senduk kaler asli pastu bubuh plak kaler merah dan sterusnye kaler coklat....lapis2kan dia...buat smpai habis...proses ini perlu dlakukan dgn cepat ye...ok siap....masukan dlm peti...nyum2 hihiii