Khamis, 18 Jun 2015

Tips Kekal Cergas Bertenaga Di Bulan Ramadhan

Tips Kekal Cergas Bertenaga Di Bulan Ramadhan
Assalamualaikum...
Bulan puasa ni adalah bulan bonus untuk kita mempertingkatkan amalan ibadah. Sebab apa? Sebab bulan ramadhan segala amalan kita digandakan pahalanya. Jadi, kita haruslah kekal cergas dan bertenaga di bulan Ramadhan supaya kita dapat berpuasa dengan sempurna dan menjalankan ibadah yang dituntut di bulan penuh barakah ini. Bulan Ramdhan nie hanya sekali, rugi sangat kalau kita tak menfaatkannya.
Tapi, kalau masa puasa badan terasa penat, tak bermaya, lemah jek macam mana kita nak tingkatkan pahala kita kan. Asyik tido & baring je sambil tengok jam berapa lama lagi nak bukak puasa. Tambahan pula kalau ada yang hamil atau menyusukan anak waktu bulan puasa ni kan. Lagi la memenatkan.
Sebenarnya ada cara untuk mengelakkan cepat rasa lapar, penat, letih dan tidak bertenaga dibulan puasa. Ikuti tips ini dan amalkan supaya kita kekal cergas dan bertenaga walaupun berpuasa.
Tips Kekal Cergas Dan Bertenaga di Bulan Ramadhan
1. Melewatkan waktu sahur, kerana glukos (sumber tenaga) daripada karbohidrat yang dimakan pada waktu sahur akan tahan lebih lama.
2. Ambil makanan yang lambat dihadam ketika waktu sahur seperti nasi, capati, roti jagung, oat, bijirin, roti mil, sayur, dan buah-buahan. Makanan ini mengandungi karbohidrat yang kompleks dan serat yang akan berada dalam perut dalam jangkamasa yang lama dan melambatkan rasa lapar.
3. Lebihkan makanan yang cepat dihadam ketika berbuka, seperti roti putih, kuih-muih, jus buah, sup dan bubur. Makanan nie mengandungi kandungan gula dan karbohidrat yang cepat dihadam.
4. Ambil 3-4 biji kurma sewaktu berbuka. Selain makanan sunnah ia mengandungi gula, serat, karbohidrat serta zat galian yang baik untuk kesihatan. Kurma dapat memberikan tenaga dengan segera yang diperlukan oleh badan kita setelah seharian penat berpuasa.
5. Elakkan makan bergoreng dan berlemak. Makanan ini menyebabkan ketidakhadaman dan senang berlakunya pedih ulu hati.
6. Kurangkan makanan manis. Makanan manis tidak dapat disimpan lama kerana dihadam terlalu cepat dan hanya akan membuatkan kita cepat berasa letih.
7. Tingkatkan pengambilan air. Minum 2 gelas air sewaktu berbuka, ini termasuklah jus buah-buahan atau susu rendah lemak. Minum 2-3 gelas air putih sebelum tidur, Minum 2 gelas air putih sewaktu sahur.
8. Elakkan makanan berempah dan pedas. Makanan ini akan merangsang pengeluaran terlalu banyak asid gastrik. Meraka yang mempunyai masalah gastrik eloklah mengelakkan makanan sebegini.
9. Elakkan minuman berkafein dan air berkarbonat kerana minuman ini akan menyebabkan kita lebih kerap membuang air dan mempercepatkan kehilangan cecair dalam badan.
Disamping tips diatas, Jamu Susuk Dara ada produk untuk memberi tenaga sepanjang hari dibulan Ramadhan anda.
Jom amalkan COKLAT LOVE HABIBI sebagai penambah tenaga harian anda!!. Apa istimewanya COKLAT LOVE HABIBI ni??
Bagaimana ia boleh memberikan kecergasan dan tenaga kepada anda??
>> COKLAT LOVE HABIBI mengandungi pelbagai herba terpilih antaranya lada pahit..apa fungsi lada pahit? banyak khasiatnya, tapi salah satunya ia mempunyai antioksidan untuk melawan radikal bebas yang menjadi punca permulaan penyakit didalam badan kita, melancarkan perjalanan darah & mengawal kolestrol juga berupaya menambah tenaga. Selain itu, tongkat ali hitam yang sangat bagus untuk melancarkan peredaran darah melalui pembersihan dan penyucian sistem dalaman, meningkat jisim otot tenaga dan stamina, mengurangkan kelesuan mental dan keletihan. Derhaka mertua yang berfungsi mengembalikan kecergasan badan. Mahkota dewa yang bersifat detoksifikasi, mampu meneutralkan racun dalam tubuh kita..ia juga meningkatkan sistem imun tubuh, melancarkan peredaran darah ke seluruh tubuh dan mencegah terjadinya penyumbatan pada pembuluh darah. Sebab itulah COKLAT LOVE HABIBI sangat bagus dijadikan sebagai energy booster. Tak percaya lagi?? jom baca testimoni-testimoni di bawah ni..



BERMINAT? SMS/WHATSAPP ROSZALIZA 011-29292581

0 ulasan: